21 Ekim 2012 Pazar

Kompakt Caz Orkestrası

Merhaba dostlarım!

Ben bu blog işini beceremiyorum sanırım. Yazı yazma işini düzene oturtamadım hala, ama güzel, ışıltılı ve eğlenceli bir geri dönüş yapacağıma inanıyorum bu yazıyla. Üzerinde konuşmaya ve dinleyip keyfini çıkarmaya değer bir grup bugünkü konuğum. Önceki yazılarımdan birinde elektronik müziğe önyargınız varsa kırmak istediğimi söylemiştim, bu da elime geçen ilk fırsat sanırım.

Bahsetmek istediğim ikili İsveç'ten: Koop. Yaptıkları müzikten biraz bahsetmek gerekirse, elektronik-caz diyebiliriz. Hatta acid jazz diyebiliriz. Bu türü de kısaca cazın elektronik müzikle birleşmesi olarak açıklayabiliriz sanırım. Doğal olarak yeni bir akım; 80ler-90lar civarı ortaya çıkmış. İyi ki de çıkmış.

Koop kendi yaptıkları müziği “romantic swingtronica”  (Swingtronica = Swing + Electronica) olarak tanımlamaktan pek hoşlanırmış. Bir yazımı da Swing müziğe ayırmak istiyordum, bu da bahanesi olsun :)

Bu sıkıcı kısımları geçecek olursak, Koop'u diğer gruplardan ayıran bir özelliği var: Dışarıdan çok iyi bir caz grubu gibi müzik yapıyorlar ama aslında yaptıkları müzik dev bir yap-boz gibi. Şarkıların tamamını "Sample" kullanarak oluşturuyorlar. Yani, eski caz kayıtlarından bir sürü, binlerce küçük parçalar, numuneler (sample) alıyorlar: davullar, klarnet, kornet vs. Ve bu minicik parçaları bir araya getirip olağanüstü bir kolaj çıkarıyorlar ortaya. Bu yüzden Koop'un bir albüm yayınlaması yıllar sürüyor. Ama ortaya çıkan olağanüstü kayıtlara değiyor doğrusu. Şarkılardaki vokaller hariç, her şey sample'ların bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş. Bunu bilerek dinleyince insanın başı daha bir dönüyor sanki. Soul for Sahib adlı şarkılarında ne kadar etkileyici bir iş çıkardıklarını görebilirsiniz.

Yaptıkları iş zor olduğu için takdir edilmelidir gibi bir iddiam yok bu arada. Fakat kompozisyonları çok başarılı ve dinlemekten gerçekten keyif alabileceğiniz şarkılar. Tüm albümlerinde farklı birkaç vokalle birlikte çalışmış Koop. Bu güzel insanlara dikkat etmeye değer. Bunlardan biri de Ane Brun. Koop Island Blues şarkısında duyduğumuz vokal ona ait. Vokal dışında duyduğunuz kısım da iki kişinin eseri. Bir de canlı olarak bu şarkıyı dinlediğimizi düşünelim, şuradaki gibi kalabalık bir sahne olacağı kesin. Merak edenler için Ane Brun'un sahnesi de böyle. Bu performansını oldukça beğeniyorum.

Bu kadar neşeli ve parlak şarkıların yanında karanlık sayılabilecek, ilginç çalışmaları da var. En sevdiklerimden biri de ilk albümlerinden Psalm adlı şarkı. Denemeye değer olduğunu düşünüyorum.

Son olarak iki güzel şarkılarını paylaşmak istiyorum sizinle. İlki, en sevdiğim Koop şarkılarından biri olan Tonight. Vokaller Mikael Sundin'e ait.


Koop - Tonight


İkincisi de gerçekten çok başarılı bir şarkı: Forces... Darling. Vokaller Earl Zinger ve (eğer yanlış duymadıysam) Yukimi Nagano'ya ait. Bu şarkıyı farklı bi seviyorum. 


Koop - Forces... Darling


Devamını merak edenler Myspace sayfalarından grubu takip edebilirler.

Umarım keyifli bir cumartesi gecesi müziği olmuştur, sevgilerimle!




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder